
Гл. ред., сост. Н.А. Коновалова. – М.-СПб.: Нестор-История, 2018. – 280 с.
Ю.П. Волчок
ПРОТЯЖЕННОСТЬ ВО ВРЕМЕНИ ПОНЯТИЯ «СОВРЕМЕННОСТЬ» В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ АРХИТЕКТУРЕ XX–XXI ВЕКОВ
Понятие «современность» связывает между собой прошлое, настоящее и будущее. Ключевым становится действие, объединяющее движение времен. Оно формирует проблемное поле исследования. Цель его — выявить, как зависит творчество в архитектуре от авторской интерпретации понятия «современность». Творческие концепции в архитектуре XX и XXI веков рассматриваются в исследовании как диалог требований культуры и возможностей, предоставляемых на каждом этапе «лестницы» цивилизации. В статье предпринимается попытка сконструировать пространственную модель сосуществования в динамике общего времени интересов и устремлений в прошлое, настоящее и будущее.
Ключевые слова: архитектура, современность, настоящее продолженное время, эпоха, периодизация творчества, конкурсы, прошлое и будущее, эволюция, пространство, проблемное поле, кризис, концепция, градоустройство
Yu.P. Volchok
EXTENSION IN TIME THE NOTION OF «MODERNITY» OF ARCHITECTURE OF THE 20TH AND 21ST CENTURIES
The concept of “modernity” connects the past, the present and the future. The key is the action that unites the movement of time. It gives shape to the problem field of research. Its purpose is to reveal how creativity in architecture depends on the author's interpretation of the term “modernity”. Creative concepts in the architecture of the 20th and 21st centuries are considered as a dialogue between the requirements of culture and opportunities provided at each stage of the civilization “ladder”. An attempt is made to construct a spatial model of coexistence in the dynamics of the common time of interests and aspirations into the past, the present and the future.
Keywords: architecture, modernity, present continuous time, epoch, periodization of creativity, competitions, past and future
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.015
Текст полностью / Full text (pdf)
А.А. Худин
О ДВОЙСТВЕННОСТИ В АРХИТЕКТУРЕ ПОСТМОДЕРНИЗМА
Статья содержит в себе исследование проблемы двойственности и неоднозначности архитектурных произведений в постмодерне. Подход заключается в рассмотрении архитектурного произведения как текста и сообщения, возможного к пониманию через коммуникацию и последующее прочтение, при условии освобождения от обусловленных точек зрения, нейтрализации интерпретаций, отказа от ценностных фильтров, поиска соотнесения с альтернативными контекстами, открытия к новым переинтерпретациям, пересмотра консенсусов, поиска новых точек зрения. Отказ от нормативности и нахождения универсальных знаменателей между множественными точками зрения, бытие в состоянии полилога понимается как базис критико-деконструктивного подхода и как основа постмодернистского метода в целом, актуального в состоянии сложности и противоречивости реалий конца ХХ века.
Ключевые слова: архитектура, теория архитектуры, постмодернизм, деконструкция, открытие произведение, теория стиля
A.A. Khudin
ON THE DUALITY IN THE ARCHITECTURE OF POSTMODERNISM
The article contains a study of the problem of duality and ambiguity of architectural works in postmodernity. The approach is to consider the architectural work as a text and message that can be understood through communication and subsequent reading, subject to release from conditioned points of view, neutralization of interpretations, rejection of value filters, search for correlation with alternative contexts, opening to new reinterpretations, revision of consensus, search for new points of view. The rejection of normality and the finding of universal denominators between multiple points of view, being in the state of the polylogue, is understood as the basis of the critical-deconstructive approach and as the basis of the postmodernist method as a whole, actual in the state of complexity and inconsistency of the realities of the late twentieth century.
Keywords: architecture, architecture theory, postmodernism, deconstruction, discovery work, theory of style
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.016
Текст полностью / Full text (pdf)
Е.В. Ермоленко
СФЕРА В СОВРЕМЕННОЙ АРХИТЕКТУРЕ
С первой декады 2000-х годов начинается неожиданное возвращение сферической формы в архитектуру. Утраченный ранее интерес компенсируется многочисленными новыми зданиями, в которых сфера либо становится главным формообразующим элементом, либо является значимой частью. Статья посвящена анализу приемов использования сферы в современном зодчестве. Показан процесс замещения первоначального для традиционной культуры смыслового значения сферы как сакрального «мирового яйца» формальными композиционными приемами в новейшей архитектуре.
Ключевые слова: сферические здания, современные приемы интерпретации, замещение смыслового значения, метафора
E.V. Ermolenko
SPHERE IN MODERN ARCHITECTURE
Since the first decade of the 2000s, an unexpected return of spherical shape to architecture begins. The lost interest is compensated by numerous new buildings in which the sphere becomes either the main formative element or a significant part. The article is devoted to the analysis of the methods of using the sphere in modern architecture. The process of replacing the original for traditional culture semantic meaning of the sphere as a sacred «world egg» with formal compositional techniques in modern architecture is shown.
Keywords: spherical buildings, modern methods of interpretation, substitution of semantic meaning, metaphor
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.017
Текст полностью / Full text (pdf)
М.Ю. Шевченко
ПЕКИНСКОЕ ТРАДИЦИОННОЕ ЖИЛИЩЕ СЫХЭЮАНЬ – ПРОБЛЕМА РЕНОВАЦИИ
До конца 40-х годов ХХ века Пекин почти в неизменном виде сохранял свою историческую структуру. Однако со второй половины ХХ века в городе начинается процесс глобальных структурных изменений, который оказался весьма разрушительным для исторического облика столицы. К началу XXI века от старых кварталов уцелела лишь незначительная часть. В последнее время появляется все больше проектов по сохранению и реновации традиционных жилых дворов Пекина — сыхэюаней. Реновация затрагивает как их пространственное решение, так и изменение их функций. Она может следовать логике исторического построения, а может строиться на резком контрасте современного и традиционного. Некоторые проекты предлагают переосмысливать не отдельные жилые дворы, а исторические кварталы в целом, меняя их общую структуру. Пока что процесс носит достаточно хаотичный характер. Тем не менее этот феномен активно проявляет себя уже на протяжении последних десяти лет, что позволяет проследить некоторые тенденции в его развитии.
Ключевые слова: Пекинский сыхэюань, реновация, историческая застройка, традиционное жилище
M.Yu. Shevchenko
BEIJING TRADITIONAL COURTYARD: PROBLEM OF RENOVATION
Until the late 40-ies of the 20th century Beijing almost unchanged preserved its historical structure. However, from the second half of the 20th century in the city begins the process of global structural changes, which turned out to be very destructive for the historical appearance of the capital. By the beginning of the 21 century from the old quarters only a small part survived. Recently, there is growing project to preserve and renovate traditional residential courtyards of Beijing, called siheyuan. Renovation affects both their spatial structure and the change in their functions. It can follow the logic of historical construction, and can be built on a sharp contrast between modern and traditional. Some projects suggest not re-thinking individual residential yards, but historical quarters in general, changing their overall structure. While this process is quite chaotic, nevertheless, this phenomenon actively manifests itself over the past 10 years, which allows us to trace some trends in its development.
Keywords: Beijing courtyard, siheyuan, renovation, historical quarters, traditional house
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.018
Текст полностью / Full text (pdf)
C.А. Сухоруков
ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ СОВРЕМЕННОЙ АРХИТЕКТУРЫ БЕЙРУТА
Статья посвящена особенностям развития современной архитектуры Бейрута. Город, имеющий древнюю историю, в XX веке пережил несколько значительных событий, повлиявших на его дальнейшее развитие: распад Османской империи, влияние Франции, затем период расцвета и гражданскую войну, которую удалось остановить только в 1990-е годы. Несмотря на страшные разрушения, город сумел за короткое время не только почти полностью восстановиться, но и стать привлекательной территорией для ведущих архитекторов мира.
В статье рассматриваются различные типы построек: отели, жилые комплексы, религиозные сооружения. Это реализованные проекты Н. Фостера, З. Хадид, Жака Херцога, Пьера де Мёрона и других архитекторов, которые позволили сформировать образ современной столицы Ливана и определить вектор его развития не только на ближайшие годы, но и на несколько десятилетий вперед.
Ключевые слова: Бейрут, Ливан, современная архитектура, архитектура Востока, современная мечеть
S.A. Sukhorukov
THE SPECIAL ASPECTS OF THE CONTEMPORARY ARCHITECTURE DEVELOPMENT IN BEIRUT
The article is devoted to the specifics of the contemporary architecture development in Beirut. In the 20th century the city of a very old history endured several major events that affected its further development: the collapse of the Ottoman Empire, the dominance of France and then the heyday and civil war, which was stopped only in the 90s. Despite the terrible destruction, the city managed not only to recover almost completely in a short time, but also to become an attractive territory for the leading architects of the world.
Different types of buildings are analyzed in the article: hotels, residential complexes, religious buildings. These are the completed projects by N. Foster, Z. Hadid, Jacques Herzog, Pierre de Meuron and other architects, which formed the image of the modern capital of Lebanon and determined the vector of its development not only as long as the nearest years, but for several decades ahead.
Keywords: Beirut, Lebanon, contemporary architecture, the architecture of the East, the modern mosque
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.019
Текст полностью / Full text (pdf)
М.Е. Маевская
ДЕРЕВЯННЫЕ НЕБОСКРЕБЫ. ТРАДИЦИОННЫЕ МАТЕРИАЛЫ В ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЯХ СОВРЕМЕННОГО ВЫСОТНОГО СТРОИТЕЛЬСТВА
Статья посвящена анализу актуальных материалов по внедрению инновационных технологий в проектировании небоскребов и высотном строительстве, созданных на основе древесины. Отдельные инженерно-технические разработки последних лет привели к невероятным достижениям в сфере деревянного строительства. Деревянные конструкции стали намного прочней, безопасней и экономичней, чем прочие материалы, используемые при строительстве высотных сооружений. Древесина как перспективный материал для возведения многофункциональных башен оказалась очень востребована в футуристических проектах 2000-х и 2010-х годов. Также с 2010 по 2018 год в Австрии, Канаде, Норвегии, Индии, Сингапуре и Франции было анонсировано и частично реализовано строительство нескольких высотных деревянных проектов. Причем с каждым годом наблюдается увеличение этажности и сложности предлагаемых архитектурных и конструктивных решений.
Ключевые слова: проектирование небоскребов, деревянные башни, актуальные тенденции, традиционные материалы, инновационные технологии, клееные балки и панели, футуристические проекты
M.E. Maevskaya
WOODEN SKYSCRAPERS. TRADITIONAL MATERIALS IN INNOVATIVE TECHNOLOGIES OF MODERN HIGH-RISE CONSTRUCTION
The article overviews the actual publications devoted to implementation of innovative technologies based on usage of wood in skyscrapers projecting and high building construction. Some of engineering and technological inventions of the recent years led to incredible achievements in wooden construction: the wooden constructions became significantly stronger, secure and less expensive than other materials used in high building construction. In result, the orientation to implementation of various wooden constructions in the newest high building architecture has taken character of visible trend. The wood as a perspective material for creation of multifunctional towers turned out to be very essential in futuristic projects of the years of 2000 and 2010. From 2010 to 2018 too in Austria, Canada, Norway, India, Singapore and France, several “wooden” high-rise projects were announced and partly realized. And, with each new year the number of floors and complexity of the planned projects is growing.
Keywords: design skyscrapers, timber towers, actual tendencies, innovation technologies, traditional materials, CLT-panels, high-rise constructing, futuristic projects
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.020
Текст полностью / Full text (pdf)
М.В. Дуцев
ИСКУССТВО И СРЕДА ГОРОДА В ПОТОКЕ ЖИЗНИ
Статья посвящена вопросам жизни искусства в актуальном городском контексте, где встречаются история, природа, культурные коды, традиции и обновленные эстетические мотивы современного общества потребления. Особое значение отводится проблемам памяти и воображения, театральности восприятия окружения и художественным формам средовой коммуникации. Рассматриваются примеры архитектурно-художественных экспериментов, использующих потенциал личного духовного опыта автора и адресата, естественные мотивы, сценические ходы и смелые интервенции в городское пространство.
Ключевые слова: контекст, игра, архитектурная среда, город, современное искусство, театральность, социальная коммуникация, художественная интеграция
M.V. Dutsev
THE ART AND THE CITY ENVIRONMENT IN THE FLOW OF LIFE
The article is devoted to the art life issues in the actual urban context, where history, nature, cultural codes, traditions and updated aesthetic motives of modern consumer society meet. Particular importance is given to problems of memory and imagination, theatricality of perception of the environment and artistic forms of environmental communication. Examples of architectural and artistic experiments using the potential of the personal spiritual experience of the author and the addressee, natural motives, scenic moves and bold interventions in the urban space are considered.
Keywords: context, game, architectural environment, city, contemporary art, theatricality, social communication, art integration
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.021
Текст полностью / Full text (pdf)
Е.В. Барчугова, Н.А. Рочегова
СОЦИОЛОГИЯ АРХИТЕКТУРЫ. М. КАСТЕЛЬС И В.Л. ГЛАЗЫЧЕВ
Взгляды М. Кастельса и В.Л. Глазычева на организацию новых структур жизнедеятельности общества, высказанные ими на рубеже XX–XXI веков, сегодня получают развитие, их теоретические прогнозы реализуются. Тезис, объединяющий позиции двух ученых, — повышение активности местных сообществ в ответ на падение социальной значимости мест, происходящее (по Кастельсу) из-за переноса акцента деятельностной социальной активности в виртуальное пространство потоков.
В современном обществе человеческий опыт представлен двумя развивающимися сферами: одна основана на функциональных потоках, связанных с использованием новых информационно-компьютерных технологий, другая — на исторических культурных традициях конкретных ареалов проживания населения. Процесс их сосуществования находится в развитии.
Сравнение научных концепций, высказанных с позиций социолога, экономиста и культуролога, с одной стороны, и архитектора, градостроителя и активного политического деятеля — с другой, представляет интерес для выработки фундаментальных основ нового раздела общей социологии — социологии архитектуры.
Ключевые слова: открытое проектирование, сообщества горожан — социальная активность населения
E.V. Barchugova, N.A. Rochegova
SOCIOLOGY OF ARCHITECTURE. M. CASTELS AND V.L. GLAZYCHEV
Views of M. Castells and V.L. Glazychev of the new structures’ organization of the societal life activity, expressed by them at the turn of the XX–XXI centuries, are currently being developed, their theoretical predictions are being implemented. The thesis, uniting the positions of two scientists, is an increase in the activity of local communities in response to the fall in social significance of places, occurring (according to Castells) due to the shift from the social vital activity to the virtual space of flows.
The human experience is represented by the two developing spheres in modern society: one is based on the functional flows associated with the use of new information and computer technologies, and the other is based on the local historical cultural traditions. Their coexistence is in progress.
The scientific concepts comparison expressed from the view of a sociologist, economist and cultural scientist, on the one hand, and an architect, city planner, and an active political figure, on the other, is of interest at the forming the fundamentals of the sociology of architecture, as a new section of general sociology.
Keywords: open design, community of citizens — social activity of the population
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.022
Текст полностью / Full text (pdf)
С.Б. Моисеева
ГОРИЗОНТЫ РАЗВИТИЯ ПОТЕНЦИАЛА КРАСОТЫ И СВОЕОБРАЗИЯ МАЛОЭТАЖНОЙ ЗАСТРОЙКИ
Статья посвящена приоритетам развития малоэтажной жилой застройки на территории России.
Рассматриваются сельские поселения, отличающиеся пространственным решением и особой художественной выразительностью. В статье дана оценка архитектурно-градостроительного потенциала малоэтажной застройки. Жилые дома в рассмотренных селениях выделяются существенным разнообразием. Необходимо развитие системы малоэтажного домостроения, включая деревянное.
Ключевые слова: градостроительные образования, закономерности пространственного решения, малоэтажная жилая застройка, общественный центр
S.B. Moiseeva
HORIZONS OF DEVELOPMENT THE POTENTIAL OF BEAUTY AND EXPLORATION OF LOW-RISE BUILDINGS
The article is dedicated to development priorities of the organization of low-rise housing estate on the territory of Russia. Examines rural settlements, which are characterized by spatial solution and special artistic expressiveness. In clause discusses the estimation architectural and Urban-Planning Potential of low-rise Buildings. Residential houses in the considered villages differ in a significant variety. Development of the system of low-rise al house-building is needed, including wooden.
Keywords: town-planning formations, regularities of the spatial solution, low-rise residential development, community center
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.023
Текст полностью / Full text (pdf)
Г.В. Шевцова
СОВРЕМЕННЫЕ ЯПОНСКИЕ СТРАТЕГИИ РЕВИТАЛИЗАЦИИ МАЛЫХ ИСТОРИЧЕСКИХ ГОРОДОВ: СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД И КРЕАТИВНОСТЬ
Статья посвящена анализу комплексного опыта ревитализации исторического города Канадзава, достигшего успеха благодаря многолетней продуманной инициативе мэрии города, развернувшей ряд оригинальных стратегий. А именно: реставрация исторической застройки на основе воспитания местных кадров, новое строительство по уникальным проектам, креативная модернизация местных ремесел, учреждение «Деревни искусств» — комплекса зрелищных и выставочных залов с возможностью дешевого найма площадей под местные и международные инициативы. Немалую роль в успехе ревитализации Канадзава сыграл также выход города на мировую арену, достигнутый благодаря участию в международной сети Творческих городов ЮНЕСКО.
Ключевые слова: Канадзава, исторический город, ревитализация, креативные города
G.V. Shevtsova
CONTEMPORARY JAPANESE STRATEGIES OF SMALL HISTORICAL TOWNS’ REVITALIZATION: SYSTEM APPROACH AND CREATIVITY
The article is devoted to the analysis of historical Kanazawa town complex experience that was successful thanks to the longtime considerable initiative of municipality implying several original strategies. Some of them are: the historical architecture restoration based on the local specialist education, modern construction of unique design, creative modernization of local crafts, creation of “Art village” — the complex of cheap hired exhibition and auditorium spaces for international and local activities. Significant step in Kanazawa revitalization success was also entering in UNESCO Creative Cities network that helped the town to achieve an international level of collaboration.
Keywords: Kanazawa, historical town, revitalization, creative cities
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.024
Текст полностью / Full text (pdf)
М.Р. Невлютов
РИТУАЛЬНЫЕ ИСТОКИ АРХИТЕКТУРЫ
В поисках первых истоков архитектуры ряд историков, антропологов, теоретиков архитектуры обращаются к обрядам, сопровождающим строительство, ритуалам основания города. Ученые приходят к выводам, что в основании архитектурной формы находится определенный порядок исполнения ритуала, который осуществляется в актах строительства и процессах эксплуатации созданного пространства. Но архитектура не только репрезентирует предшествующий ей ритуал, а сама является ритуальным действием, обладает агентностью. Ритуальная функция архитектуры заключается в идентификации конкретного места в пространстве, в примирении далекого и близкого, внутреннего и внешнего, в соединении разделенного пространства. Такое понимание ритуальной природы архитектуры воплощено в современной теории архитектуры с помощью категории перформативности.
Ключевые слова: ритуал, истоки архитектуры, перформативность, идентификация, соединение-разделение, агентность архитектуры
M.R. Nevlyutov
RITUAL ORIGINS OF ARCHITECTURE
Historians, anthropologists, architecture theorists research the rites of construction, the rituals of the city's foundation to find the origins of architecture. They believe that the base of the architectural form is a certain order of execution of the ritual, which is carried out in the acts of construction and the processes of exploitation of the created space. The ritual function of architecture is to identify the place in space, to reconcile the inner and outer, the union of space, divided into own and alien. So architecture isn’t represent the preceding ritual, but also it is a living and volatile action: architecture has agency and autonomy. Architecture belongs to the world in which it can act and at the same time be subject to its influence. This understanding of the ritual nature of architecture is articulated in this category of architecture as performativity.
Keywords: ritual, origins of architecture, performativity, identification, connection-separation, agency of architecture
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.025
Текст полностью / Full text (pdf)
Г.А. Птичникова
АРХИТЕКТУРА СОВРЕМЕННЫХ МЕМОРИАЛОВ: ЧАСОВНЯ МИРА НА ВОЕННО-МЕМОРИАЛЬНОМ КЛАДБИЩЕ РОССОШКИ (ВОЛГОГРАДСКАЯ ОБЛАСТЬ)
Статья посвящена изучению проблемы формирования новых подходов к архитектурно-планировочной организации мемориалов, посвященных Великой Отечественной войне. Тема раскрывается на примере военно-мемориального кладбища «Россошки» в Волгоградской области, состоящего из трех частей — советского кладбища (арх. Ю.А. Мокров и А.М. Вязьмин) и немецких и румынских захоронений. Автор рассматривает образные, архитектурно-градостроительные и ландшафтные аспекты концепций мемориалов. Особое внимание уделено часовне Мира (арх. Ю. фон Рейсс), которая связала воедино композицию комплекса.
Ключевые слова: мемориалы, военно-мемориальное кладбище, часовня, Россошки, Сталинградская битва
G.A. Ptichnikova
ARCHITECTURE OF MODERN MEMORIALS: THE PEACE CHAPEL AT THE ROSSOSHKA MILITARY MEMORIAL CEMETERY (VOLGOGRAD REGION)
The article is devoted to the study of the problem of the formation of new approaches to the architectural and planning organization of memorials devoted to the Great Patriotic War. The topic is revealed on the example of the military memorial cemetery “Rossoshka” in the Volgograd region, consisting of two parts — the Soviet cemetery (architects Yu.A. Mokrov and A.M. Vyazmin) and German and Romanian burial grounds. The author examines the imaginative, architectural, town planning and landscape aspects of the concepts of memorials. Particular attention is paid to the Chapel of Peace (architect J. von Reuß), which linked together the composition of the complex.
Keywords: memorials, military memorial cemetery, chapel, Rossoshka, Battle of Stalingrad
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.026
Текст полностью / Full text (pdf)
А.И. Хомяков
ЭСПЛАНАДА ЗНАКОВ: ВЕРСИЯ ПУБЛИЧНОГО ПРОСТРАНСТВА
В статье рассматривается уникальный опыт превращения участков бывшей разделительной зоны пограничной стены, образовавшихся в центре Берлина после ее демонтажа, в памятное публичное пространство, наделенное общегородскими и туристическими функциями: прогулочными, познавательными, рекреационными, а также содержательными мемориальными значениями.
Ключевые слова: ландшафтная архитектура, дизайн, скверы, бульвары, мемориальные пространства, памятные инсталляции, скульптура
A.I. Khomyakov
ESPLANADE SIGNS: VERSION OF PUBLIC SPACE
The article examines the unique experience of transforming the sections of the former border zone of the border wall formed in the center of Berlin after its dismantling into a memorable public space endowed with citywide and tourist functions: walking, cognitive, recreational, and meaningful memorial values.
Keywords: landscape architecture, design, squares, boulevards, memorial spaces, memorable installations, sculpture
DOI 10.25995/NIITIAG.2019.11.2.027