Гл. ред., сост. Н.А. Коновалова. – М.-СПб.: Нестор-История, 2019. – 344 с.

ТИТУЛ И ОБОРОТ ТИТУЛА (pdf)

Э.В. Данилова
СОВРЕМЕННАЯ АРХИТЕКТУРА: КРИЗИС ИДЕНТИЧНОСТИ

В эпоху глобализации и непрерывной гибридной урбанизации, мультикультурализма и постоянных изменений идентичность становится одной из наиболее востребованных категорий. Архитектурная идентичность отражает ценности социальных групп и является важным признаком устойчивости. В статье рассматриваются конструкции идентичности, появившиеся за последнюю четверть века. Анализируются архитектурные идентичности глобального города и глобальной элиты. Исследуются две новые архитектурные практики — транснациональные компании и архитекторы-звезды, отвечающие за конструкцию архитектурной идентичности. Особенности сформированных идентичностей демонстрируют устройство современного социума, разделенного сегодня на транснациональный класс, существующий в структуре глобальных сетей, и тех, кто остается за пределами глобальной рыночной экономики. Кризис идентичности свидетельствует об упадке одних социальных классов и рождении новых.

Ключевые слова: архитектурная идентичность, глобализация, глобальный город, глобальная элита, транснациональные компании, архитекторы-звезды

E.V. Danilova
CONTEMPORARY ARCHITECTURE: IDENTITY CRISIS

During the era of globalization and continuous hybrid urbanization, multiculturalism and constant changes, identity becomes one of the most popular categories. Architectural identity reflects the values of social groups and is an important sign of sustainability. The article discusses identity constructs that have appeared over the past quarter century. The architectural identities of the global city and the global elite are analyzed. Two new architectural practices are being explored — multinational companies and star architects responsible for the construction of architectural identity. The features of the formed identities demonstrate the structure of contemporary society, today divided into a transnational class that exists in the structure of global networks, and those who remain outside the global market economy. The crisis of identity matched the decline of former social classes and the birth of new ones.

Keywords: architectural identity, globalization, global city, global elite, multinational companies, star architects

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.018

Текст полностью / Full text (pdf)


Ю.П. Волчок
АРХИТЕКТОНИКА БОЛЬШОГО ВРЕМЕНИ. НЕВОСТРЕБОВАННЫЕ ЮБИЛЕИ

Начиная с 2018 года наступил период, насыщенный интересующими архитектурное сообщество юбилеями. При фиксации вековой, как правило, даты они отличаются разной мерой погружения в предмет, что зависит во многом от современной нам интерпретации значимости каждого из юбилейных событий для понимания устройства целого в архитектуре и градостроении. В статье предпринята попытка в юбилейном контексте выявить многогранные истоки сложения, отвечающего нашему времени понимания объемно-пространственного устройства города в отечественной версии диалога культуры и цивилизации.

Ключевые слова: Возрождение — закон творчества, С. Киркегор (С. Кьеркегор), М.М. Бахтин, П.Д. Успенский, четвертое измерение, организация пространства, градоустройство, новый метод, архитектоника, диалог культуры и цивилизации

Yu.P. Volchok
GRAND-TIME ARCHITECTONICS: UNWANTED ANNIVERSARIES

2018 has witnessed the commencement of the period full of anniversaries interesting, among others, to the architectural community. The dates usually fix a centennial, but differ in various extent of involvement with the subject, due to the contemporary interpretations of significance of respective events subject to centennial celebrations, for comprehension of the structure of the whole in architecture and urban planning. This article is an attempt to identify in the context of such anniversaries the roots of gradual formation over the course of time of the present-day perception of urban spacial arrangement in the Russian version of the dialogue between the culture and the civilization.

Keywords: Renaissance is the law of creative, S. Kierkegaard, M.M. Bakhtin, P.D. Ouspensky, the fourth dimension, spacial arrangement, urban development, new method, architectonics, dialogue between culture and civilization

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.019

Текст полностью / Full text (pdf)


М.Р. Невлютов
СМЕРТЬ АРХИТЕКТУРЫ ГЕОРГА ЗИММЕЛЯ

Самым важным в концептуализации пространства у Георга Зиммеля является проведение различия между деятельностью духа и природой. Произведение искусства, как результат деятельности духа, использует материал, заимствованный из природы, но в большинстве случаев делает его в себе невидимым. Архитектура же, в интерпретации Зиммеля, является особым видом искусства: материал в ней начинает действовать в соответствии со своей сущностью. В результате этой борьбы между природой и духом в архитектуре природа одерживает верх, и здание разрушается, превращается в руину. Руина Зиммеля представляет собой переворачивание отношений, привычных для произведения искусства: созидательной силой в руине наделен не человек, а природа. Трагедия разрушения здания показывает, что эстетическое измерение архитектуры являет нам себя в момент отсутствия человеческого обитания, которое неизменно оказывается конечным, противостоящим бесконечной и бессмертной природе.

Ключевые слова: Зиммель, архитектура и природа, произведение искусства, руина, смерть, бессмертие, материал, обитание

M.R. Nevlyutov
GEORGE SIMMEL’S DEATH OF ARCHITECTURE

The main distinction in the conceptualization of space in George Simmel’s work is the opposition between the activity of the spirit and nature. Nevertheless, the work of art, as the result of the activity of the spirit, uses the material borrowed from nature, but in most cases makes it indistinguishable in itself. Architecture, on the other hand, is a special kind of art, in the sense that the material in it begins to act according to its essence. As a result of this fight between nature and the spirit, nature prevails and the building collapses turning into a ruin. The Simmel’s ruin is a turning over of the relationship that is familiar to the work of art: nature, not a man, is endowed with creative power. The tragedy of Simmel's ruin shows that the aesthetic dimension of architecture reveals itself to us in the absence of human dwelling, which invariably turns out to be finite, opposing the infinite and immortal nature.

Keywords: Simmel, architecture and nature, work of art, ruin, death, immortality, material, dwelling

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.020

Текст полностью / Full text (pdf)


Д.И. Михейкин
ОБРАЗ «УНИВЕРСУМА» В АРХИТЕКТУРЕ СССР КОНЦА 1950-Х — 1960-Х ГОДОВ

Статья посвящена новой образной основе, определяющей формотворчество в наиболее значимых произведениях архитектуры СССР в конце 1950-х — 1960-х годов. Коренные цивилизационные изменения в позднем послевоенном мире обусловили появление новой образности в искусстве и архитектуре того времени, в том числе тесно связанной с изменениями в философии науки и новейшими представлениями о физическом устройстве вселенной. Данные процессы рассматриваются на примере отечественного опыта, который понимается как неотъемлемая часть общемировой трансформации в архитектуре — от модернизма к постмодернизму. В статье подробно анализируются тексты З. Гидиона, Л.Н. Павлова, рассматриваются некоторые уникальные проекты и объекты конца 1950-х — начала 1960-х годов, что позволяет реконструировать изначальные смысловые конструкции, которые в той или иной степени обращены к новому образу «универсума», являющемуся основополагающим в архитектурном формотворчестве того времени.

Ключевые слова: универсум, советская архитектура 1950-х — 1960-х, модернизм, постмодернизм, Дворец Советов 1957–1959, курорт Пицунда, павильон «Радиоэлектроника» ВДНХ

D.I. Mikheykin
THE IMAGE OF THE “UNIVERSUM” IN THE ARCHITECTURE OF USSR IN THE LATE 1950S — 1960S

The article is devoted to the new figurative basis that determines the form-making in the most significant works of architecture of the USSR in the late 1950s — 1960s. Fundamental civilizational changes in the late post-war world led to the emergence of a new imagery in the art and architecture of that time, including closely related to changes in the philosophy of science and the latest ideas about the physical structure of the universe. These processes are considered on the example of soviet experience, which is understood as an integral part of the global transformation in architecture — from modernism to postmodernism. The article analyzes in detail the texts of Z. Giedion, L.N. Pavlov, some unique projects and objects of the late 1950s — early 1960s are considered, which allows to reconstruct the original semantic constructions that, to one degree or another, appeal to the new image of the “universum”, which are fundamental in the architectural form-making of the late 1950s — 1960s.

Keywords: universum, Soviet architecture of the 1950s and 1960s, modernism, postmodernism, Palace of Soviets 1957–1959, Pitsunda resort, pavilion Radioelektronika VDNH

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.021

Текст полностью / Full text (pdf)


Г.В. Есаулов
АРХИТЕКТУРНАЯ КУЛЬТУРА МИГРАНТОВ: ЛОКАЛИЗАЦИЯ И РАССЕИВАНИЕ

Миграции, вызванные самыми разными причинами, стали в ХХ – начале ХХI века неотъемлемой чертой жизни многих стран мира. Волны миграции все теснее связывают с пространственными характеристиками территорий. Архитектурная культура мигрантов рассмотрена как основа освоения ими пространства жизни на новой территории. Приведены типы архитектурных и неархитектурных миграций. Обозначены закономерности процесса переноса архитектурных культур мигрантами в виде локализации и рассеивания процессов деятельности индивида и сообщества мигрантов. 

Ключевые слова: миграции, типы, мобильность, пространство жизни мигрантов, архитектурная культура, локализация, рассеивание

G.V. Esaulov
ARCHITECTURAL CULTURE OF MIGRANTS: LOCALIZATION AND DISPERSAL

Migrations caused by many reasons became in the 20th – early 21st centuries an inseparable part of life in many countries. The waves of migration are closely related to the spatial characteristics of territories. The article looks at the migrants’ architectural culture as the basis for creating a new living space on a new territory, reviews the types architectural and non-architectural migrations, and outlines the consistent patterns in transferring architectural cultures by migrants in the form localization and dispersal of the migrants’ individual and communal activities.

Keywords: migrations, types, mobility, migrants’ living space, architectural culture, localization, dispersal

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.022

Текст полностью / Full text (pdf)


Г.А. Птичникова, О.В. Королева, О.В. Черничкина
МЕДИААРХИТЕКТУРА В ГОРОДСКОМ ПРОСТРАНСТВЕ: ПРОБЛЕМЫ И НЕГАТИВНЫЕ ПРАКТИКИ

Статья посвящена исследованию проблем интеграции объектов медиаархитектуры в сложившееся городское пространство. Являясь частью нового, творческого и интеллектуального обогащения городской среды, медиаархитектура оказывает значительное культурное, социальное и экологическое влияние на городское окружение. Целью работы являются определение и классификация проблем, связанных с негативным воздействием объектов медиаархитектуры на окружающую среду в контексте общественных пространств, а также ночной городской среды.

Ключевые слова: медиаархитектура, городское пространство, медиафасады, информационные технологии, цифровой город

G.A. Ptichnikova, O.V. Koroleva, O.V. Chernichkina
MEDIA ARCHITECTURE IN URBAN SPACE: PROBLEMS AND NEGATIVE PRACTICES

The article is devoted to the study of the problems of integration of media objects in the existing urban space. As part of a new, creative and intellectual enrichment of the urban environment, the media architecture has a significant cultural, social and environmental impact on the urban environment. The aim of the work is to identify and classify the problems associated with the negative impact of media architecture objects on the environment in the context of public spaces, as well as the night city environment.

Keywords: media architecture, urban space, media facades, information technology, digital city

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.023

Текст полностью / Full text (pdf)


Т.И. Возвышаева
ХАЙ-ТЕК — РОЖДЕНИЕ СТИЛЯ

Статья раскрывает механизмы формирования понятия «стиль хай-тек». Как архитектурный стиль он представляет собой локальное явление в британской архитектуре между 1967 и 1987 годами и ограничен определенным кругом архитекторов. Однако новые внестилевые подходы, разработанные его лидерами, сегодня нашли широкое применение и активно используются, оказав огромное влияние на развитие современной архитектуры. В статье прослеживается процесс интенсивных поисков концепций и профессиональных методов, которые привели к созданию иной, соответствующей времени прорывных технологий архитектуры.

Ключевые слова: стиль хай-тек, архитектура эпохи высоких технологий, британский экспериментализм

T.I. Vozvyshaeva
HIGH-TECH — THE BIRTH OF STYLE

Article reveals mechanisms of the formation the concept of “Style high-tech”. As an architectural style, it is a phenomenon in British architecture of the local time between 1967 and 1987 and limited to a certain circle of architects. However new out-of-style approaches of its leaders are widely used and had a huge impact on the development of modern architecture. The article traces the process of searching for concepts and professional methods that led to the creation of a new architecture, corresponding to the time of breakthrough technologies.

Keywords: high-tech style, high-tech architecture, British experimentalism

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.024

Текст полностью / Full text (pdf)


Н.А. Коновалова
РАЗВИТИЕ ИДЕЙ В. Г. ШУХОВА В СОВРЕМЕННОЙ АРХИТЕКТУРЕ ЯПОНИИ

Идеи В. Г. Шухова в свое время стали настоящей революцией в архитектуре. Спустя десятилетия они не только не потеряли своей актуальности, но и нашли применение во многих странах мира, в том числе в Японии. Японцы первыми оценили перспективность изобретений великого русского инженера и стали использовать сетчатые оболочки и несущие конструкции на их основе в архитектуре. Главными причинами использования сетчатых оболочек Шухова в архитектуре Новейшего времени является повышение сейсмостойкости зданий и возможность получения новых, более сложных форм перекрытий. В современной японской архитектуре можно встретить ряд ярких примеров, раскрывающих влияние на нее идей инженера В. Г. Шухова и развитие идей русского инженера местными мастерами.

Ключевые слова: современная архитектура Японии, сетчатые оболочки В. Г. Шухова, башня порта Кобэ

N.A. Konovalova
DEVELOPMENT OF SHUCHOV’S IDEAS IN CONTEMPORARY JAPANESE ARCHITECTURE

Ideas of V. G. Shuchov were revolutionary for his times. Decades passed but these ideas haven’t lost their relevence and found applications in many countries all over the world, including Japan. Japanese were the first ones who acknowledged the perspectivity of great russian engineer’s inventions and started using retinas and supporting structures based on them in architecture. Main reasons of using Shuchov’s retinas in contemporary architecture are increase of seismic resistance in structures and possibility to gain new, more complicated forms of overlays. In contemporary architecture of Japan there are numerous examples, that reveal the influence on it created by V. G. Shuchov and development of russian engineer’s ideas by local masters.

Keywords: contemporary Japanese architecture, retinas of V. G. Shuchov, Kobe Port Tower

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.025

Текст полностью / Full text (pdf)


С.Б. Моисеева
ДИАЛОГ ТРАДИЦИЙ И НОВАЦИЙ — ОСНОВА СОХРАНЕНИЯ И РАЗВИТИЯ АРХИТЕКТУРЫ СЕЛА

В статье рассматриваются новации, вступающие в диалог со сложившимися традициями в разных вариантах. Бывает, что новации отражаются на всех традициях, вызывая общее обновление архитектуры села. Иногда новации меняют отдельные элементы застройки, например, за счет новых комфортных жилых домов взамен старого фонда. Преобладанием новаций над традициями можно назвать диалог образа и идеи — формообразование в архитектуре и типологии общественных зданий. Использование возможностей научно-технического прогресса в организации передвижного обслуживания дополняет традиционные формы предоставления услуг. Восстановление утраченной традиции создания сооружений духовного назначения существенно повышает художественную и нравственную выразительность села. В целом диалог новаций и традиций создает новые условия жизнедеятельности и повышает художественную выразительность села.

Ключевые слова: традиция, новация, диалог, обновление, жилище, обслуживание, общественные здания, структура, образ

S.B. Moiseyeva
DIALOGUE OF TRADITIONS AND INNOVATIONS — THE BASIS OF PRESERVATION AND DEVELOPMENT ARCHITECTURES OF THE VILLAGE

The article discusses innovations that enter into dialogue with established traditions in different ways. It happens that innovations are reflected in all traditions, causing a general renewal of the village architecture. Sometimes innovations change individual elements of development, for example, due to new comfortable residential buildings, instead of the old fund.

The prevalence of innovations over traditions can be called a dialogue of image and idea — shaping in the architecture and typology of public buildings. Using the opportunities of scientific and technological progress in the organization of mobile services complements the traditional forms of service provision. The restoration of the lost tradition of creating structures for spiritual purposes significantly increases the artistic and moral expressiveness of the village. In general, the dialogue of innovations and traditions creates new conditions for life and increases the artistic expressiveness of the village.

Keywords: tradition, novation, dialogue, renewal, housing, service, public buildings, structure, image

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.026

Текст полностью / Full text (pdf)


И.В. Кукина
ОБРАЗ СОВРЕМЕННОГО ИСТОРИЧЕСКОГО ГОРОДА: ГЛОБАЛЬНЫЕ ТЕНДЕНЦИИ РЕНОВАЦИИ РЕГИОНАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ

Пространственное развитие современного города подвержено влиянию изменений в профессиональном сознании, промышленных, информационных и проектных технологиях, во взаимном влиянии «глобалистских» и «региональных» подходов к реконструкции населенных мест и регионов, в противоречии существующих регламентов, законов и методик сохранения, приспособления и развития исторически ценных ареалов. В частности, такое противоречие заложено в федеральном законе «Об объектах культурного наследия (памятниках истории и культуры) народов Российской Федерации» (№ 73-ФЗ), предусматривающем объектный подход к определению памятника культуры, будь то памятник архитектуры либо территория (ландшафт), но не процесс, уклад, традиция и форма ее воплощения в материальной среде. В практическом же градостроительстве реконструкции подвергаются транспортные системы, инфраструктуры, промышленные и иные зоны и т. д., закладывается технологичный процесс будущего функционирования города. При этом динамика современного градостроительства такова, что материальная история города становится одной из востребованных сил устойчивого развития. На современном этапе градостроительства усиливаются региональные ценности, особенности местности, восстанавливаются и сохраняются традиции при использовании новейших технологий во всех областях знаний и практической деятельности.

Ключевые слова: реновация, региональные ценности, исторический город

I.V. Kukina
THE IMAGE OF MODERN HISTORIC CITY: GLOBAL TRENDS IN THE RENOVATION OF REGIONAL VALUES

The spatial development of a modern city is influenced by changes in professional consciousness, industrial, information and design technologies in the mutual influence of «globalist» and «regional» approaches to the reconstruction of populated arears and regions, in contradiction to existing regulations, laws and techniques for the preservation, adaptation and development of historically valuable areas. In particular, such a contradiction is laid down in the federal law «On objects of cultural heritage (historical and cultural Monuments) of the nations of the Russian Federation» (No. 73-FZ), which provides for an object approach to defining a heritage, whether it is a monument of architecture or a territory (landscape), but not the process, wat, tradition and form of its embodiment in the material environment. In applied urban design and planning, transport systems, infrastructures, industrial and other zones, etc. are being reconstructed, and a technological process is being laid for the future functioning of the city.Moreover, the dynamics of modern urban planning is such that the material history of the city becomes one of the sought-after forces of sustainable development. At the present stage of urban development, regional values, local features are strengthened, traditions are restored and preserved using the latest technologies in all areas of knowledge and practice.

Keywords: renovation, regional values, historic city

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.027

Текст полностью / Full text (pdf)


И.Г. Федченко
СОВРЕМЕННЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВА В ОБЗОРЕ ВЫПУСКНЫХ КВАЛИФИКАЦИОННЫХ РАБОТ НОВОГО ПОКОЛЕНИЯ

В статье представлен обзор тематики выпускных квалификационных работ по градостроительству, представленных на Международный смотр-конкурс дипломных проектов архитектурных вузов, проводимый Межрегиональной общественной организацией содействия архитектурному образованию (МООСАО) в 2018 и 2019 годах. Проведенный анализ позволил сформулировать современные направления развития градостроительного знания по смысловым категориям проектов: технологические проекты (технологии градостроительного программирования, эколого-ориентированного планирования, соучастного проектирования); стратегические проекты различных уровней (развитие агломераций и систем расселения, стратегии развития городов и исторических центров, модернизация транспортных систем, а также проекты по формированию «ядер» экономического роста); проекты развития урбанизированных территорий (реконструкция существующей застройки, реновация коммунально-складских зон города, освоение нарушенных территорий, проекты общественных пространств в рамках Федеральной программы «Формирование комфортной городской среды»); проекты уникальных тематик (освоение космоса, Арктики, концепции города будущего, проекты на территориях зарубежных государств).

Ключевые слова: современное градостроительство, выпускные квалификационные работы, МООСАО

I.G. Fedchenko
CONTEMPORARY DIRECTIONS OF URBAN PLANNING IN THE REVIEW OF GRADUATION THESIS OF THE NEW GENERATION

The article provides an overview of the topics of diploma works on urban planning submitted to the International Review Competition of architectural projects of university graduates held by the Interregional Public Organization for the Promotion of Architectural Education in 2018 and 2019. The analysis made it possible to formulate a generalization of topics into semantic categories: technological projects (technologies for urban planning, environmental-friendly planning, participatory design); strategic projects of various levels (the development of agglomerations and resettlement systems, strategies for the development of cities and historical centers, the modernization of transport systems, as well as projects to form the “nuclei” of economic growth); urban development projects (reconstruction of existing buildings, renovation of communal and warehouse areas of the city, development of disturbed territories, public space projects under the federal program “Formation of a comfortable urban environment”); projects of unique topics (space exploration, the Arctic, the concept of the city of the future, projects in foreign countries).

Keywords: modern urban planning, diploma works, international competition

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.028

Текст полностью / Full text (pdf)


М.Ю. Шевченко
РЕКОНСТРУКЦИЯ ИСТОРИЧЕСКИХ ТЕРРИТОРИЙ В СОВРЕМЕННОМ ГРАДОСТРОИТЕЛЬСТВЕ КИТАЯ

С начала XXI века в Китае появилось несколько знаковых проектов реконструкции исторической застройки. Одним из первых стало предложение по реконструкции двух старых улиц Куай-сянцзы и Чжай-сянцзы в городе Чэнду провинции Сычуань, где основной упор был сделан на сохранение исторической застройки улиц и местного колорита. Затем появился знаменитый проект перестройки квартала Тайгули в Чэнду, который пошел по иному пути — по пути создания новой национальной архитектуры современными средствами. А в проекте реконструкции квартала 960 города Кайфэн провинции Хэнань архитекторам нужно было учитывать наличие на участке ценных объектов археологии, что повлияло на выбор легких конструкций для новой застройки и тем самым в значительной степени определило ее облик. Рассмотренные в данной статье проекты решали различные градостроительные задачи, но цель у них была схожа — создание комфортной современной среды исторического города.

Ключевые слова: реконструкция, историческая застройка, городские общественные пространства, Китай

M.Y. Shevchenko
RECONSTRUCTION OF HISTORICAL URBAN AREAS IN MODERN CHINA

A number of significant projects for the reconstruction of historical urban areas appeared in the early twenty-first century in China. One of the first was the reconstruction project of Kuai-xiangzi and Zhai-xiangzi streets in Chengdu city, Sichuan province. This project was mainly focused on preservation of historical buildings and local style. Thereafter a famous redevelopment project of Taikooli was implemented in Chengdu city, which had different approach of inventing a new contemporary national architecture. In a third project of reconstruction of 960 quarter in Kaifeng city, Henan province architects had to consider a presence of valuable archaeological objects at the site, which led to the use of light constructions for new buildings and highly affected their appearance. Projects reviewed in this paper solved various urban tasks, but they had a similar goal of creation of modern and comfortable environment of historical city.

Keywords: reconstruction, historical urban areas, urban public space, China

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.029

Текст полностью / Full text (pdf)


А.В. Горячева
О ФОРМИРОВАНИИ ЗАКОНОДАТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОХРАНЫ АРХИТЕКТУРНОГО НАСЛЕДИЯ В ВЕЛИКОБРИТАНИИ В ХХ ВЕКЕ

Деятельность по охране культурного и архитектурного наследия в Европе активно развивалась в ХХ веке. Одной из составляющих этой деятельности стало создание законодательной системы охраны — важнейшей части и этапа развития реставрационной сферы. К концу ХХ века система охраны в странах Европы практически сформировалась. Несмотря на общепринятые стандарты и постоянное взаимодействие специалистов, в законодательстве европейских стран существуют различия, и особенно ярко региональные особенности проявились в законодательных нормах Великобритании. Изучение формирования и эволюции сложившейся законодательной базы — регламентированного порядка взаимодействия государственных органов, формирования специальных учреждений — позволяет осмыслить путь развития британской охранно-реставрационной деятельности, весьма отличный от классического итальянского, понять предпосылки и причины современной ситуации с архитектурным наследием.

Ключевые слова: архитектура, реставрация, Великобритания, законодательная база, архитектурное наследие

A.V. Goryacheva
ON THE FORMATION OF A LEGISLATIVE SYSTEM FOR THE PROTECTION OF ARCHITECTURAL HERITAGE IN THE UK IN THE TWENTIETH CENTURY

Activities for the protection of cultural and architectural heritage in Europe actively developed in the twentieth century. One of the components of this activity was the creation of a legislative protection system — an important part and stage of the restoration domain development. By the end of the twentieth century, the protection system in Europe was almost formed. Despite the generally accepted standards and the constant interaction of specialists, there are differences in the legislation of European countries, and regional features are particularly pronounced in the laws of Great Britain. A study of the formation and evolution of the existing legislative framework allows us to comprehend the development path of British conservation and restoration activities, which is very different from classical Italian, to understand the prerequisites and causes of the current situation with architectural heritage.

Keywords: architecture, restoration, UK, legislative framework, architectural heritage

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.030

Текст полностью / Full text (pdf)


В.М. Чекмарёв
ПОЗДНИЙ ЭТАП В ТВОРЧЕСТВЕ АНГЛИЙСКОГО САДОВОГО МАСТЕРА Д. ДЖЕЛЛИКО НА ПРИМЕРЕ КОМПЛЕКСНОГО ОЗЕЛЕНЕНИЯ УСАДЬБЫ САТТОН-ПЛЕЙС

В английском садоводстве конца XX века находим немало образно ярких и новаторских по своим композиционным приемам решений, наглядно демонстрирующих необычайное разнообразие художественных подходов.

В статье рассматривается творчество одного из крупнейших мастеров садово-паркового искусства Англии в контексте пришедшейся на 1980-е годы реконструкции зеленого убранства в усадьбе Саттон-плейс, упоминающейся с начала XVI века и обладающей богатой садовой историей. Неоднократные преобразования в застройке и озеленении на ее территории происходили на всем протяжении XVI–XIX веков. Да и к концу XX века в Саттон-плейс назрела необходимость в очередной «зеленой реконструкции». В результате был создан целый ряд совершенно уникальных садовых композиций, знаменовавших собой высшие достижения послевоенного садово-паркового искусства Англии.

Актуальность предлагаемой статьи обусловлена прежде всего отсутствием в специальной литературе именно детального рассмотрения заявленной темы.

Ключевые слова: английское садоводство конца XX века, английская усадьба Саттон-плейс, творчество Д. Джеллико, реконструкция зеленого убранства поместья

V.M. Chekmarev
LATE STAGE IN THE WORK OF THE ENGLISH GARDEN MASTER D. JELLICO ON THE EXAMPLE OF COMPLEX GARDENING MANOR HOUSE SUTTON PLACE

In English gardening at the end of the XX century we find many imaginative and innovative solutions that demonstrate an extraordinary variety of artistic approaches.

The article examines the work of one of the largest masters of landscape art in England in the context of the reconstruction of greenery decoration in the Sutton place estate, which was mentioned from the beginning of the XVI century and has a rich garden history. Repeated changes in development and landscaping on its territory took place throughout the XVI–XIX centuries. By the end of the XX century there was a need for another «green reconstruction» in Sutton place. As a result, a number of completely unique garden compositions were created, marking the highest achievements of post-war landscape art in England.

The relevance of the proposed article is primarily due to the lack of a detailed review of the stated topic in the special literature.

Keywords: English gardening of the end of the XX century, English manor, Sutton place, work of J. Jellicoe, manor garden reconstruction

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.031

Текст полностью / Full text (pdf)


В.И. Ламбрихт
КОНЦЕПЦИИ СОХРАНЕНИЯ ПОДЛИННОСТИ ИСТОРИЧЕСКИХ ОБЪЕКТОВ В АРХИТЕКТУРНОЙ ПРАКТИКЕ XXI ВЕКА

Принцип сохранения подлинности исторических объектов утвердился в современной практике как устоявшаяся норма профессии. При этом приспособление к новым функциям обуславливает необходимость применения средств современной архитектуры. В рамках статьи предлагается проследить, какими способами устанавливается взаимосвязь современной архитектуры с историческими объектами, их непосредственным окружением и культурно-историческим контекстом на примере работ двух знаменитых архитектурных бюро “Tadao Ando Architecture & Associate” и “Herzog & de Meuron Architekten”.

Ключевые слова: сохранение исторических объектов, современная архитектура, авторские концепции, взаимодействие с историей, ценность, подлинность

V.I. Lambricht
CONCEPT OF PRESERVATION OF THE AUTHENTICITY OF HISTORICAL OBJECTS IN THE ARCHITECTURAL PRACTICE OF THE XXI CENTURY

The principle of preserving the authenticity of historical objects has established itself in modern practice as a cultural norm of the profession. At the same time, adaptation to new functions necessitates the use of contemporary architecture. The article is devoted to the ways in which the relationship of modern architecture with historical objects, their immediate environment and cultural and historical context is established on the example of the works of two famous architectural bureaus Tadao Ando Architecture & Associates and Herzog & de Meuron Architekten.

Keywords: preservation, historical objects, contemporary architecture, concept, communicatio, history, value, authenticity

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.032

Текст полностью / Full text (pdf)


П.Д. Буш
МЕМОРИАЛЬНАЯ КОНСЕРВАЦИЯ И МУЗЕЕФИКАЦИЯ РУИН, СТАВШИХ СЛЕДСТВИЕМ ВОЕННЫХ ДЕЙСТВИЙ НА ТЕРРИТОРИИ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ И ПОСТСОВЕТСКОГО ПРОСТРАНСТВА

Статья посвящена проектам мемориальной консервации руин, ставших следствием военных действий на территории Российской Федерации и постсоветского пространства. Рассматривается намеренное напоминание об ужасах Второй мировой войны в архитектурных проектах консервации. Анализируются подходы к консервации и реконструкции руин в зависимости от места расположения и истории руинированного объекта. Рассмотрены примеры мемориальной консервации и музеефикации разрушенных объектов таких городов постсоветского пространства, как Волгоград, Брест, Воронеж, Севастополь, Москва.

Ключевые слова: руины, консервация, реконструкция, драматизм, война, революция

P.D. Bush
MEMORIAL CONSERVATION AND MUSEUMIFICATION OF WAR RUINS IN RUSSIAN FEDERATION AND POST-SOVIET AREA

The article is devoted to the projects of memorial conservation of war ruins in Russian Federation and post-Soviet area. Attention to the horrors of the Second World War in architectural projects is considered. Approaches to the conservation and reconstruction of ruin objects are being developed in the article. Examples of memorial conservation and museums of the ruins of military destruction of such cities of the post-Soviet space as Volgograd, Brest, Voronezh, Sevastopol, Moscow are considered.

Keywords: ruins, conservation, reconstruction, dramatic, war, revolution

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.033

Текст полностью / Full text (pdf)


С.Ю. Еремин, И.В. Киричков
РЕСТАВРАЦИЯ ХРАМА В ЧЕСТЬ ИВЕРСКОЙ ИКОНЫ БОЖИЕЙ МАТЕРИ В ХАРБИНЕ

Храм в честь Иверской иконы Божией Матери в Харбине является одним из красивейших памятников архитектуры, воздвигнутых в начале ХХ века на северо-востоке Китая, и справедливо считается одним из символов российского исторического присутствия и Русской эмиграции в Харбине. После многих лет запустения церковь с 2016 по 2018 год была отреставрирована усилиями китайских специалистов, однако внешний вид храма пока далек от полного соответствия его историческому облику. В статье приводятся уникальные исторические фотографии, как наружного, так и внутреннего убранства храма, разработан проект восстановления утраченных исторических крестов, иконостаса, настенных росписей, описана общественно-культурная работа Русского клуба в Харбине. Анализ, как прежнего, так и нынешнего состояния памятника архитектуры свидетельствует о необходимости тесного сотрудничества между российскими и китайскими специалистами в вопросах, касающихся восстановления православных храмов, находящихся на территории Китая, с целью обеспечения более качественного и более ответственного выполнения реставрационных работ.

Ключевые слова: Иверский храм, Харбин, Китайская восточная железная дорога, реставрация, архитектурное наследие, русско-японская война, Заамурский округ, Русский клуб в Харбине, православная архитектура, настенные храмовые росписи

S.Yu. Eremin, I.V. Kirichkov
R
ESTORATION OF THE SAINT IVER ICON CHURCH IN HARBIN

The Saint Iver Church in Harbin is one of the most beautiful monuments of architecture constructed in the early of XXth century in the North-East of China, rightly considered as one of the symbols of Russian historical settlement and emigration in Harbin. After many years of desolation, the church was restored from 2016 to 2018 by the efforts of Chinese specialists, but the appearance of the church is still far from full compliance with the historical view. The article presents unique historical photos of both external and internal decoration of the church, the restoration project of the lost historical crosses, iconostasis, wall paintings, describes the social and cultural work of the Russian club in Harbin. The analysis of both the former and the current condition of the architectural monument testifies to the need for close cooperation between Russian and Chinese specialists in matters relating to the restoration of Orthodox churches located in China, in order to the better and more responsible performance of restoration work.

Keywords: Iver Icon Church, Harbin, Chinese Eastern railway, restoration, architectural heritage, Russo-Japanese war, Trans-Amur district, Russian Club in Harbin, orthodox architecture, church wall paintings

DOI 10.25995/NIITIAG.2020.13.2.034

Текст полностью / Full text (pdf)